Møter med det uerstattelige

Møter med det uerstattelige

Møter med det uerstattelige

Møter med det uerstattelige

Kjære Nye broder. Velkommen til Den norske frimurerorden og til vår loge Oscar til de syv Bjerge. Her vil du alltid være velkommen. Alltid. Det gjelder både de dagene du har mye å dele med oss andre, men også de dagene du trenger påfyll. Så kan vi spørre oss; velkommen, men til hva?

Mitt stikkord er møter. Da tenker jeg ikke på de 19 møtene vi har igjen i dette semesteret, men møter med verdier i 4 dimensjoner: Det ene møte med vår tro, møte med oss selv, og møte med våre medmennesker. Hva du legger vekt på er opp til deg, og kanskje varierer det hva vi er opptatt av også med ulike stadier i livet. Alle mennesker består av en blanding av disse tre delene. Disse delene har frimureriet satt i system. Systemet handler ikke å frata deg din tro eller at du skal bli akkurat som oss. Systemet handler om en søken mot det viktige og uforanderlige. En annen som søkte var Per Gynt.

I løk-scenen står Peer og skreller en løk. Han plukker av lag for lag og lurer på om ikke kjernen snart kommer for en dag. Men som kjent har ikke løken noen kjerne. Det har heller ikke Peer. Peer består bare i en rekke påfunn, løgner, roller, oppdiktede historier om seg selv. Peer lar sin identitet farge av hvilken situasjon han befinner seg i, hvem han er sammen med. Er han sammen med troll, blir han troll, er han sammen med fattige nomader, blir han nomade, er han sammen med rikfolk, blir han verdensvant riking. Når han er sammen med bygdefolket sitt, vil han være noe annet, noe større, helst konge over dem alle. Man må jo da begynne å lure på, hvem er egentlig Peer Gynt når han er seg selv?

Lenge før Peer Gynt har det i århundre stått fremmed søkende og banket på logens dør. Bare her i Oscar er du nr 3551 i rekken og spørsmålet har alltid vært det samme. Hvem er der? I dag er det du som har banket på døren, men spørsmålet er det samme for oss alle. Hvem er der? Hvem er jeg? Hvem er jeg når jeg er meg selv?

Våre symboler er ikke fra matlaging, men fra byggekunsten og vårt byggverk må ha en grunnstein. Våre byggverk er ulike, men alle har samme grunnstein. Derfor er vi også murere og ikke revisorer. Vi skal ikke revidere hverandre og skrive samsværserklæringer.

Vi skal bygge oss selv og hverandre opp.

Intet medlem av DNFO har fullmakt til å legge ut en selfie av eget byggverk og si «Det er fullført». Vår oppgave er å jobbe mot fullførelsen.

Opptagelsen i logen gir tre stikkord som også Per Gynt hadde hatt godt av

  • Hvem er jeg / hva består jeg av?
  • Hvordan behandler jeg andre?
  • Hvordan kan jeg forbedres?

Deler av svaret henger i din murskje. Med den skal du og jeg og alle oss reparere og uavlatelig bygge videre.

Foto: Unsplash.com

Kjære nye broder. Hva er så den 4. dimensjonen. Den handler for meg om linjer eller tiden. Alle har et forhold til klokken og alle kjenner linjen fra fødsel, liv og til død, men tid kan verken spares eller gjemmes til senere. Derfor må du bruke tiden på det uerstattelige. Hva er så uerstattelig i ditt liv. Det svaret skal du finne selv, og kanskje er det å finne svaret også noe av det å finne seg selv.

I desember sang mange av oss «Deilig er jorden. Ikke skal jeg definere sangens innhold, og ikke skal denne talen ta opp hvor slekters gang ender, men mitt ønske er at din vandring her i frimurerlogen skal gi deg og alle oss en god vandring frem til det som er ditt og vårt mål i livet.

Foto:
Kiril Kutin
Foto:
Kiril Kutin
Tiden er inne Kunst for hjertet & Hjertets kunst
Tiden er inne Kunst for hjertet & Hjertets kunst